MAKANAN SEDAP DI HARI RAYA AIDILFITRI

Selamat Hari Raya Aidilfitri.

I dah susun elok2 gambar2 makanan yang sedap masa hari raya hari tu (yang tak termasuk dalam senarai ni pun sedap!). Ni antara makanan yang wajib ada dan lain2 makanan yang dimasak, dibeli dan dimakan beramai2. Kalau tengok balik gambar2 ni boleh jadi seram. Doktor kata, kalau orang2 yang kurus pun, tahap kolesterol badan boleh jadi tinggi. Jadi hati2 kalau nak makan tu! Lagi bagus kalau ada buah2 (selain durian le).  Continue reading

asif8

TEMPAT2 MAKAN DAN BERBUKA PUASA YANG SEDAP DAN MENARIK DI KL (KUALA LUMPUR)

Berikut ialah tempat2 makan untuk berbuka puasa yang sempat i dan famili pergi. Kalau dah tak sempat nak pergi masa bulan puasa ni, bulan tak puasa pun boleh pergi nanti. Ada tempat yang buat buffet, ada yang masak al-carte macam biasa. Continue reading

smbudang

MASAK SAMBAL UDANG CILI KERING YANG MUDAH

Ni hidangan sambal udang yang paling tak serabut i pernah buat. Dah beberapa kali i masak sambal2 udang yang berlainan resipi. Ada yang kena letak asam jawa lah, letak belacan, santan pun ada. Kata2 orang kalau tak letak itu ini dah jadi tak betul. Tu belum lagi kena letak petai. Habis tu kalau petai tak jumpa atau pun harga tengah mahal, macam mana… Continue reading

RESIPI SMOOTHIES YANG MUDAH

Untuk yang tak suka minum susu warna putih (terus dari cawan/gelas), cara paling bagus ialah letak susu dalam smoothies. Gerenti terminum! Jadi, bukan susu je yang i terminum, dengan buah2 sekali pun termakan. Lagi satu perkara penting yang kena ada ialah pengisar atau blender. Tak ada masalah kalau takda blender yang canggih2. Yang penting, asalkan blender tu boleh kisar ais. Continue reading

meesiapteratai

MASAK SPAGHETTI UNTUK BUAT MEE GORENG FUSION

Amboi, mee goreng pun boleh dijadikan fusion. Saya jarang beli mee2 basah. Selalunya kalau nak masak masakan mee2, saya akan guna mee kering atau pasta kering. Kalau beli apa2 pasta, mesti ada lebihan. Kalau disimpan2, boleh jadi lupa. Baik dihabiskan sahaja. Pernah jugak saya buat hidangan laksam guna pasta. Tengok SINI. Continue reading

PRODUK-PRODUK SEMULAJADI UNTUK KULIT KERING

Kadang2, tompok2 kering di kulit boleh muncul tiba2 lepas kita makan sesuatu jenis makanan atau pun kulit kita terdedah kepada sesuatu. I pernah jumpa doktor masa kecik2 dulu untuk nak tahu apa sebab tiba2 kulit i boleh jadi kering bertompok. Kalau setakat senarai makanan yang boleh jadi penyebab, punyalah banyak yang doktor senaraikan. Continue reading

mudbottle

Masker (mud mask) SEPHORA

Tak sia-sia merayau dalam kedai Sephora satu hari tu. Ingatkan nak tengok2 je. Yelah, harga produk2nya pun. Yang bagusnya pasal Sephora ni, kalau kita nak tengok2 barang lama2 sikit, takda pekerja yang akan mengacau tanya nak cari apa? Nak cari barang apa? Kami ada produk tu, kami ada produk ni, produk ni baru sampai…. I memang rimas kalau ada pekerja yang mengekor. Continue reading