MAKANAN SEDAP DI HARI RAYA AIDILFITRI

Selamat Hari Raya Aidilfitri.

I dah susun elok2 gambar2 makanan yang sedap masa hari raya hari tu (yang tak termasuk dalam senarai ni pun sedap!). Ni antara makanan yang wajib ada dan lain2 makanan yang dimasak, dibeli dan dimakan beramai2. Kalau tengok balik gambar2 ni boleh jadi seram. Doktor kata, kalau orang2 yang kurus pun, tahap kolesterol badan boleh jadi tinggi. Jadi hati2 kalau nak makan tu! Lagi bagus kalau ada buah2 (selain durian le).  Continue reading

asif8

TEMPAT2 MAKAN DAN BERBUKA PUASA YANG SEDAP DAN MENARIK DI KL (KUALA LUMPUR)

Berikut ialah tempat2 makan untuk berbuka puasa yang sempat i dan famili pergi. Kalau dah tak sempat nak pergi masa bulan puasa ni, bulan tak puasa pun boleh pergi nanti. Ada tempat yang buat buffet, ada yang masak al-carte macam biasa. Continue reading

smbudang

MASAK SAMBAL UDANG CILI KERING YANG MUDAH

Ni hidangan sambal udang yang paling tak serabut i pernah buat. Dah beberapa kali i masak sambal2 udang yang berlainan resipi. Ada yang kena letak asam jawa lah, letak belacan, santan pun ada. Kata2 orang kalau tak letak itu ini dah jadi tak betul. Tu belum lagi kena letak petai. Habis tu kalau petai tak jumpa atau pun harga tengah mahal, macam mana… Continue reading

RESIPI SMOOTHIES YANG MUDAH

Untuk yang tak suka minum susu warna putih (terus dari cawan/gelas), cara paling bagus ialah letak susu dalam smoothies. Gerenti terminum! Jadi, bukan susu je yang i terminum, dengan buah2 sekali pun termakan. Lagi satu perkara penting yang kena ada ialah pengisar atau blender. Tak ada masalah kalau takda blender yang canggih2. Yang penting, asalkan blender tu boleh kisar ais. Continue reading